El Molí-bernat

Situat ben enclotat al fons de la profunda gorja que comença a originar el sot de Balà, el Molí-bernat és un dels principals punts d’interès dels voltants de la població de Tavertet, ben a prop del salt del Molí-bernat, un dels salts d’aigua més rellevants d’Osona i tot Catalunya que cau per damunt de la grandiosa balma de les Corts. La balma, el salt i les restes del Molí originen en pocs metres de distància, un gran conjunt arqueològic i paisatgístic en aquesta zona del Collsacabra. L’accés una mica dificultós, les poques indicacions existents i la situació enclotada fan que la contrada avui dia encara no sigui massa visitada.

Consta que estava en funcionament l’any 1910 i era conegut en aquella època amb el nom de “Molí de Tavertet”. La visita al molí, és força completa perquè hi ha encara força dependències visitables, la bassa plena i sorprenentment dos moles senceres que tan s’havien utilitzat abans per a moldre el blat. Es veu ben visible la sortida d’aigües (carcabà) que des del Molí es tornaven a abocar cap al torrent. Segons l’època de l’any i principalment després de pluges, l’aigua de la font del molí surt arreu i s’escola cap avall inundant el camí que continua fins al salt del Molí-bernat. Des del molí estant, hi ha una bona vista sobre el salt i tota la fondalada del Sot de Balà creant una admirable contrada.

Detall d’una mola

També cal dir que a la balma de les Corts, al cantó de migdia hi ha unes restes molt minses de parets -Corts- que podien haver donat nom a la gran balma. Però el que és evident és que, qui visita la balma de les Corts, ho fa pel meravellós salt d’aigua (salt del Molí-bernat) que cau per sobre de la balma cap al sot de Balà i que, si s’ensopega l’excursió després de forts aiguats, el paratge és fantasiós i digne d’admirar.

Salt del Molí-bernat

Mireu el vídeo de la balma i el salt del Molí-bernat al You Tube!

Accés: Només es pot fer a peu i és una visita només apropiada per a excursionistes. L’accés no és massa fàcil per enlloc, els camins són durs i amb desnivell sobtat i perillosos en temps de pluges. Us recomanem aquest itinerari que és el més emocionant i vistós. Cal situar-se a l’extrem més occidental de Tavertet, ben a prop de la pista poliesportiva, on hi ha un rètol que indica el Cingle de la Miradora. Des d’allà, agafeu el camí més ample i herbat de la dreta en direcció al sot de Balà sense cap indicació i uns metres per sobre del poliesportiu. Quan arribeu a prop de la cinglera, surten els primers senyals de pintura blanca i groga. El camí sobtàdament gira cap a l’esquerra i comença a baixar fortament. Algun tram del camí està reforçat amb algun graó de fusta. Sempre seguint els senyals grocs, continueu baixant fortament amb contínues giragonses. Un cop el camí ja ha baixat prou, agafeu una marcada direcció nord cap al proper salt del Molí-bernat que normalment ja sentiu si baixa ben ple. Travesseu l’impressionat Balma de les Corts i pugeu per l’altre extrem, on una barana de fusta ajuda i uns graons a superar un pas que abans era complicat. El molí us queda a la dreta i a sobre vostre i normalment l’aigua de la font comença a caure sobre el camí i us dificultarà l’accés. Heu tardat uns 45 minuts de camí emocionant i intens.

Més informació del recorregut que visita el salt del Molí-bernat a l’itinerari 49 del llibre “Curiositats naturals a prop de Barcelona“, Edicions Cossetània, 2012.

One thought on “El Molí-bernat

1. Retroenllaç: Resum mensual d’articles al bloc dels Indrets Oblidats (novembre 2012) « Josep Mauri