El Molí de Baix de Casademunt

Al massís del Montseny hi ha importants cursos fluvials d’aigües permanents i abundants durant tot l’any. Prop de l’església parroquial del municipi dispers del Brull, hi ha l’important recorregut de la riera de Picamena (o del Pujol) on hi ha diferents restes de molins durant tot el seu curs força desconeguts i poc visitats. Els molins de Casademunt estan repartits en dos principals edificis, un anomenat de Dalt, a la capçalera de la riera i el que és el representat en aquest article, el Molí de Baix (670 m altitud) potser on hi ha les restes més importants d’edificis.

Molí de Baix de Casademunt

Entaforat enmig d’una exuberant vegetació selvàtica i en un paratge digne de contemplar, les restes de l’antic molí i de l’edifici on vivien els moliners són força grans i destacables. Per un canal es recollia les aigües des d’una petita pressa cap al molí i més tard pel carcabà, tornava a tornar-les a la riera. Enfront mateix de l’edifici la riera fa un petit saltant d’aigua i un petit gorg molt bonic donant encara més bellesa a la contrada. La casa sembla ser que tenia tres pisos d’alçada -força alta pel lloc enclotat on es troba-, es veuen grans finestrals, l’obrador a la part més esquerra, restes d’importants dependències i mitja mola partida. L’augment d’estrats i successives esllavissades han fet que una finestra de la part occidental de l’edifici s’hi pugui entrar a peu dret sense enfilar-se. No tinc referències de quan va poder deixar de funcionar aquest molí fariner però, el que és evident és que fa força anys que és abandonat i que la vegetació s’ho empassa tot on fins i tot hi ha arbres a dins dels habitacles.

El geògraf i erudit Francesc Roma, localitza encara més restes de molins de dimensions més petites aigües avall del Molí de Baix que ell anomena Molinots. El dia plujós, humit i relliscós que vaig ensopegar al visitar el Molí de Baix, em va foragitar de continuar investigant la contrada. Caldrà deixar-ho per un altre dia.

Importants restes de parets

Curiós i bonic carcabà

Accés: Si veniu amb cotxe, caldrà aparcar al municipi del Brull, just on hi ha l’església parroquial de Sant Martí del Brull (843 m altitud) que juntament amb l’oficina de turisme, l’hostal Can Pascual i un parell de cases formen el nucli principal d’aquest municipi de població disseminada. Cal caminar per la carretera en direcció a Collformic. Tot seguit passada una corba, agafeu la pista de la dreta indicada al cementiri que deixareu a l’esquerra. La pista baixa fortament hi observeu la vall de la riera del Pujol força exuberant i solitària. Després de passar un pont -la Palanca- hi ha un rètol amb una tanca que delimita la zona ramadera del Pujol (45 minuts) –La tanca està mal indicada al mapa “Montseny” de l’Editorial Alpina, aquesta és després de passar el pont!-. La passeu, deixeu la pista i la voregeu per l’esquerra fins arribar a una altra tanca que marca l’inici del corriol dels Molins. Ara ja per bonic corriol, voregeu a una alçada considerable la riera de Picamena i la seva bonica vall. Quan arribeu al punt més alt, deixeu un corriol a la dreta embrossat i inicieu la marcada baixada fins a la riera, la creueu i ja teniu les restes del Molí de Baix i el seu gorg davant mateix (1 hora). A la tornada podeu fer un itinerari circular si continueu el corriol després del Molí de Baix; en uns 25 minuts de giragonses tornareu a sortir a la pista forestal en un lloc que abans se us havia passar per alt perquè no està indicat i és difícil veure-ho; en vint minuts més torneu a ser a Sant Martí del Brull.

2 pensaments sobre “El Molí de Baix de Casademunt

1. Retroenllaç: Resum mensual d’articles al bloc dels Indrets Oblidats (març 2013) | Josep Mauri