L’Hostalet

Al bell mig de l’antic camí ral que unia el Berguedà amb la Cerdanya a través del Coll de Pendís a la serra de Moixeró, les restes del que fou l’Hostalet resten oblidades per tothom a l’esquerra del camí vistós conegut com dels Empedrats, que uneix les poblacions de Bagà (Berguedà) i Bellver de Cerdanya (Baixa Cerdanya) .

Tot i la proximitat d’un petit i concorregut veïnat conegut precisament com l’Hostalet, on hi ha la famosa casa de colònies “La Salle Natura” (antic Cal Cerdanyola) i la popular i abundant Font Nostra, en canvi la manca d’indicació no aporta cap referent a l’excursionista que aquestes restes tot just agafant el camí cap als Empedrats i el refugi Sant Jordi són, precisament, les de l’antic hostal de camí ral que dóna nom al proper veïnat.

L'Hostalet (2)

Així en aquest cas, podem afirmar que molta gent passa per davant de les restes, però no massa saben que són. Hi ha dues edificacions originàries del segle XVI i la teulada s’ha canviat per tal d’evitar l’esfondrament total de la casa principal. Amb tot, la ruïna és progressiva i sembla que el deteriorament és constant i ràpid. També s’ha protegit l’accés a part de les restes per tal de no posar en perill a cap excursionista, que com he dit, passen en abundància en direcció al refugi Sant Jordi.

A més, si seguiu la pista forestal que veníeu des de Bagà en direcció a la font de l’Adou (visita altament recomanable!) podeu veure a tocar de les aigües del riu Bastareny les restes de l’antic Molí del Forat, reconvertida en casa a finals del segle XIX.

L'Hostalet (3)

L’Hostalet

Accés: S’hi pot arribar en cotxe a dos minuts escassos de l’Hostalet. Des de la bonica població de Bagà cal agafar la pista asfaltada cap a Gisclareny. Una mica abans del Pont de Joan la deixeu per seguir les indicacions cap a la Salle Natura i la font de l’Adou. En un parell de quilòmetres arribeu a la Salle Natura. Petit espai per aparcar sovint ple al costat de la Font Nostra. Des d’allà, ja a peu, cal creuar el torrent del Forat (o torrent de Pendís) i agafar el camí en direcció al refugi Sant Jordi. L’Hostalet és tot seguit a mà esquerra (2 minuts).

Aquí més que enlloc, cal completar la sortida amb una visita a algun paratge més interessant i que calgui caminar més. Seguiu el camí de l’Hostalet en direcció al refugi de Sant Jordi, seguint els senyals blancs i grocs del PR C-125; passareu un petit pont de pedra enmig del bosc, veureu els famosos paratges del Bullidor de la Llet i els Empedrats, amb el curiós traçat de pedra, el seu engorjat i les seves vistoses cascades. Per a mi un dels millors indrets del Prepirineu català si ensopegueu quan el torrent baixa ben ple d’aigua (en alguna ocasió també es pot haver de remullar els peus per poder travessar-lo!).

Important obra d'enginyeria al tram més estret dels Empedrats

Important obra d’enginyeria al tram més estret dels Empedrats

Si hi ha més ganes, el mateix camí porta fins al refugi Sant Jordi, on es pot dinar o bé dormir. Des de l’Hostalet fins al refugi estareu a prop de 2 hores de pujada constant, però molt bonica pels salts d’aigua i ombrejada pels bonics boscos de pi roig. La serra de Moixeró ofereix molts al·licients a l’excursionista pels seus bells paisatges, aigua abundant i curiosa orografia. No us la perdeu!.

One thought on “L’Hostalet

1. Retroenllaç: Resum mensual d’articles al Blog dels Indrets Oblidats (juny 2013) | Josep Mauri