El pou de glaç de Can Vilardell

Situat ben a prop del riu Tenes, aigües amunt de Sant Quirze de Safaja, era un dels pous de gel més actius d’aquesta part del Moianès. Les seves restes actuals sorprenen a l’excursionista que per primer cop el veu per la seva abrupta situació perdedora, gens indicada, engolit per l’ufanosa vegetació de ribera i per les seves dimensions considerables: l’espai cilíndric és de 7’30 m de diàmetre i l’alçada de 5’10 m i era cobert amb cúpula semiesfèrica de la qual ara ja no queda ni rastre.

Entrada principal del pou atapeïda de vegetació

Les restes actuals ja denoten un passat interessant. Ara la vegetació ha arrelat arreu, els avellaners, roures i faigs se’l volen fer seu i la ruïna total és imminent. Encara però, es poden apreciar importants parts de les parets del pou i la seva colossal fondària. Si fem especulacions, segurament a la part de dalt del pou hi deuria haver una altra porta d’accés per la seva lògica proximitat al camí principal.

Detall dels carreus de la paret del pou de glaç

Accés: Cal situar-se al Parc de l’Aigua de Sant Quirze de Safaja on es pot arribar amb cotxe. Des d’allà, cal agafar la pista forestal d’accés al mas Vilardell una bona estona. Passeu per l’abundant font de Can Vilardell que surt d’una petita mina d’aigua i hi ha restes d’algun canalet i antic desguàs a l’esquerra de la pista. Després d’una marcada corba, hi ha dos camins a la dreta, un d’ells protegit per una cadena. Cal seguir pel de més amunt, on unes pedres barren el pas. El camí cada cop agafa més alçada sobre el riu Tenes. Quan de cop apareixen unes pedres al costat dret del camí i la clotada es suavitza, allà es troba el pou aprofitant el desnivell del terreny. Cal seguir pel camí uns metres més fins a una cruïlla; agafeu el camí herbat de la dreta que baixa cap al riu i quan pugueu us decanteu cap a la dreta entre la vegetació per anar dins de l’entrada del pou. Heu tardat menys de trenta minuts des del Parc de l’Aigua. Si continuéssiu pel camí principal passaríeu una tanca i aniríeu cap al Molí Nou del Bosc.