La Balma de la Vall

Vaig estar una bona estona per trobar l’insignificant corriol que baixava fins a la Balma de la Vall, situada ben a prop de l’important masia del seu nom al terme municipal d’Alpens. Després de caminar força i decebut, vaig atansar-me fins a la Vall a demanar suport i el seu propietari, molt amablement i un xic sorprès, ens va indicar com poder baixar a l’amagada balma.

La balma, enclotada a l’obaga humida d’un petit torrentet, és el refugi natural de molts dels cavalls de la zona. Així ens ho demostra el fangueig provocat pel pas dels animals juntament amb l’observació d’altres restes orgàniques que resten part de la bellesa de l’indret. Segurament deuen refugiar-se dels calors estivals en aquesta raconada sorprenent i salvatge. De les restes de l’antiga balma obrada hi ha algun petit pany de paret, no massa important però ben visible. En èpoques de grans pluges, el petit torrent es despenya per sobre de la balma oferint un sorprenent i magnífic espectacle, que ja hem pogut admirar en paratges semblants a aquest.

Balma de la Vall (2)

El que costa de creure és que estan tan a prop d’una casa de turisme rural –La Vall– i situada inclús dins de les seves propietats, aquí no s’acosti ningú… quins contrastos més impactants!.

En el blog de l’amic Eloi Font, la Mirada de l’Òliba, ell encara localitza un al·licient més just als camps propers a la casa de la Vall que hem vist mentre baixàvem: una meravellosa mina d’aigua que segurament serà de complaent visita però, que jo no vaig fer en la meva darrera estada. Segurament hi tornaré un altre dia a veure-la. S’hi està tan bé per aquests indrets…

Balma de la Vall

Detall de les parets de l’antiga balma obrada

Accés: Situat a la placeta d’Alpens (855 m d’altitud), cal anar en direcció sud i girar a la dreta pel carrer de Vilamala. Després d’uns metres, deixeu el carrer i gireu a l’esquerra tot començant a sortir del poble. La pista forestal inicia un suau baixada entre camps en direcció a la masia de la Vall. Arribeu a la cruïlla de pistes de la Vall (15 minuts); cal seguir per la dreta. Tot seguit, torneu a deixar la pista de la dreta que porta a unes edificacions. Just a la corba d’abans d’arribar a la casa de la Vall, cal passar el filat pel bestiar i anar cap al cingle sense camí, punt on comença un petit corriol entre la boixeda que us portarà amb un sobtat desnivell a la clotada on hi ha la balma de la Vall. Cal una certa precaució per baixar per aquest corriol, sovint relliscós i de mala petja. Segurament no el trobareu a la primera. Heu tardat uns 20 minuts des d’Alpens.