La torre de telegrafia del Coll

Situada dalt del minúscul i isolat Puig d’Afra i a 1.076 m d’altitud, les restes d’aquesta antiga torre de telegrafia òptica encara es poden intuir entre el descarnat i herbat cim. Assentada sobre una antiga construcció romana, la torre va estar en funcionament al segle XIX i formava part de la línia de telègraf militar Vic-Olot.

Torre del Coll (2)

Al contrari de la seva antecessora en direcció a Vic, la torre de Collsesviles o del Bac -situada a uns 5 km d’aquí en línia recta-, de la que no he trobat ni una sola pedra dempeus i engolida per la vegetació, a la torre del Coll s’han pogut conservar part dels carreus calcaris de l’obra perquè el bosc no hi arriba a arrelar fins al damunt. Entre la torre i un mur exterior de protecció, hi havia un fossat profund que separava ambdós murs encara ben visible. Aquests tipus de construccions militars no eren gaire grans, de tipus quadrat i d’uns 5 metres per banda.

No cal dir que aquest petit cim de tercera fila que poca gent visita, posseeix una excel·lent vista panoràmica cap a tota la vall d’en Bas i fa meritòria la tasca dels antics enginyers que buscaven els millors emplaçaments per a les seves comunicacions. Una visió excel·lent de cims i valls de primera magnitud i de visita del tot recomanable.

Torre del CollEl que estranya trobar és un rovellat ferro clavat al davant de la torre, vora el fossat i que no sé amb certesa si té alguna cosa que veure amb els antics mecanismes del telègraf o bé és de caire més modern i aguantava algun tipus de bandera.

Accés: Des de la carretera C-153 de Vic a Olot passat el km. 34, cal agafar la pista asfaltada a mà esquerra indicada cap a Falgars d’en Bas. Quan s’arriba a dalt del Coll de Pruit, 1.030 m i comença la baixada, s’ha d’aparcar el vehicle. Camineu uns metres en direcció a la carretera d’Olot i abans d’arribar a una cruïlla indicada a Can Renyins, a mà dreta, passeu la tanca per una porta; és l’únic accés a dins del tancat. Pugeu amb algun rastre de camins fets pel bestiar entre la roureda cap al proper turó. S’arriba a un bonic collet herbat entre els dos petits cims. Seguir un altre corriolet cap al nord-oest, a l’altra petit turó on hi ha la torre del Coll i el Puig d’Afra. Uns quinze minuts des del Coll de Pruit de sorprenent i solitària passejada.

2 thoughts on “La torre de telegrafia del Coll

1. Ostres! He arribat fins aquí “googlejant” per trobar res sobre la torre de Collsesviles. Ahir vaig estar buscant, aprofitant que baixava amb temps cap a Cantonigròs… però sense sort. Veig que no sóc l’únic que ho ha intentat, amb el mateix resultat!

• Tot i que encara hi ha certs autors que diuen que encara queda algun rastre… jo vaig esta una bona estona cercant i res de res… ni cap indici que en fes sospitar.