La Balma de les Set Portes

Tot i que localment és força coneguda a Casserres i altres poblacions del Baix Berguedà, la Balma obrada coneguda com de les Set Portes conserva una de les restes de parets, murs i distribucions interiors més importants de Catalunya. També és coneguda com a Balma del Calau (per la proximitat d’aquesta casa) i pel Cafè de les Set Portes. Aquest darrer topònim, tot i que no s’ha provat, es diu que es feia per comparar malintencionadament l’indret amb el cèlebre local modernista “Cafè de les Set Portes” a Barcelona. Ben amagada en un petit ressalt del cingle abocada a la vall del torrent de Ca l’Escalé, ocupa una llargada d’uns cinquanta metres i una profunditat inusual que fa que tot el conjunt de l’habitacle tingui molts metres quadrats aprofitables. En temps de pluges, un petit torrentet avoca les aigües per sobre la balma cap al torrent principal. El magnífic paratge s’està intentant potenciar per la seva proximitat a la població de Casserres.

Balma de les set portes

Balma de les set portes 2

Les restes de parets, habitacles, dependències per al bestiar, vestigis d’un forn on es coïa el pa, la pastera, el rebost… són molt importants en aquesta gran balma. Per la forma de la distribució de la pastera, sembla que podria haver dos habitacles de dos famílies diferents que la compartien a més del forn i l’estable dels animals. Fins a mitjans dels anys cinquanta del segle XX està comprovat que encara era habitada aquesta balma igualment que la Balma dels Teixidors al Ripollès. Actualment hi ha cinc portes, diverses finestres al mur principal, una altra porta tapiada i la setena se suposa que està ensorrada. La veritat és que fa goig investigar les diferents estances d’aquesta gran balma proveïts d’un llum. També algun brètol hi arriba perquè hi ha restes d’algunes pintades. A l’estiu també és força concorreguda perquè s’hi està fresc al final de la tarda i a més hi ha la casa de colònies de Ca l’Escalé a tan sols deu minuts d’aquí.

Detall del forn de pa

Detall dels murs interiors

Al capdamunt de la balma es pot veure perfectament abundants restes de parets i finestres que denoten que en les guerres carlines aquest paratge també va ser utilitzat com a presó. Es poden visitar restes de les parets i de les torres de vigilància. En conjunt el complex arqueològic de la Balma de les Set Portes és magnífic i digne d’admirar.

Accés: La millor manera d’arribar-hi és seguir la ruta indicada com a “Sender de les Fonts” des del camp de futbol de Casserres. Des del centre de Casserres continueu per la carretera de l’Espunyola fins al camp de futbol. Hi ha molt d’espai per aparcar. Aquí trobeu senyals grocs i vermells i rètols d’aquesta ruta. Seguiu per la pista asfaltada en direcció a la Torreta amb un bonic panorama sobre el Baix Berguedà, els Rasos de Peguera i la Tosa d’Alp al nord. En cinc minuts arribeu a un triple cruïlla on deixeu l’asfalt i aneu pel camí del mig sempre seguint els senyals. Arribeu al Clot de les Barraques, cruïlla molt important i rètols. Ara trobareu algun senyal blanc i verd també que s’uneixen als que portaveu. Seguiu per la mateixa direcció cap a on anàveu. Voregeu Cal Perdiu, més tard Cal Cotra i finalment deixeu Cal Talaia a la dreta i enfront (25 minuts) i feu una petita giragonsa per baixar el petit desnivell cap a la clotada de la balma. Quan arribeu a sota del cingle deixeu els senyals que tornen a Casserres fent una volta (rètol) i prosseguiu ara amb senyals blancs i verds de l’antic SL C-35 vorejant la vall fins arribar a la propera Balma (35 minuts). Si prosseguiu encara més pel corriol en cinc minuts més arribeu a l’abundant font de l’Escalé, enclotada al mig del torrent i situada sota de la casa de colònies del seu nom al seu damunt. Passejada molt bonica i interessant que només s’ha d’evitar en les hores centrals dels mesos d’estiu.

3 pensaments sobre “La Balma de les Set Portes

1. Retroenllaç: Resum mensual d’articles al bloc dels Indrets Oblidats (març 2013) | Josep Mauri